Monday 22 July 2013

Antara Aktiviti Bulan Ramadan 1434

Sahur:


Aktiviti penyedian sahur kepada jamaah telah dibuat sejak 3 tahun yang lepas. Ianya dibuat pada mulanya untuk memudahkan pelajar sekolah Tahfiz bersahur, walaubagaimana pun ianya juga terbuka kepada para Jamaah am, yang membuat ikhtikaf, serta jamaah musafir untuk manfaatkan rezeki yang disediakan. 

Semua aktiviti sahur mendapat sponsor penuh dari orang perseorangan dan jamaah Madrasah Addinniah. Makanan disediakan oleh para jamaah yang tinggal dipangsapuri berdekatan:


________________________________________________________________________________

Iftar


Aktiviti wajib dibulan Ramadan. Ianya untuk memudahkan para jamaah, para muzafir, untuk berbuka puasa. Aktiiviti ini di sponsor setiap hari oleh para Jemaah, peduduuk disekitar Bukit Antarabangsa, serta dari individu-individu dari kawasan luar. Kira-kira 40-65 jemaah lelaki dan wanita menafaatkan rezeki yang disediakan.













_________________________________________________________________________________

Solat Sunat Tarawih


Juga telah dijadikan aktiviti wajib yang telah menjadi tradisi di Madrasah ini. Sejak beberapa tahun lepas, madrasah ini melakukan ritual tarawih dengan 8 rakaat serta witir 3 rakaat. Kehadiran Jemaah pada puratanya mencecah 250 orang termasuk wanita dan kanak-kanak.











_________________________________________________________________________________

Tazkirah Ramadan

 Sebagai merehatkan ritual sunat tarawih, pengurusan Madrasah ada menjemput beberapa motivator menyampaikan tazkirah rengkas sepanjang 20minit selepas empat rakaat pertama Tarawih. Hingga ke hari ini dua sessi seumpama itu telah dibuat. Sambutan para jamaah amat menggalakkan.



_________________________________________________________________________________

Pengisian Selepas Subuh diHujung Minggu


Pihak Madrasah juga telah memanjangkan aktivitinya bagi memenuhkan waktu para jamaah selepas subuh dengan mengadakan Pengisian ilmu selepas Subuh. Beberapa orang para panel Ustaz di Madrasah ini telah bersetuju memberi khidmat mereka pada pagi Sabtu dan Ahad. Semuga Allah SWT melimpahkan kurnia kepada mereka.


No comments:

Post a Comment