Tuesday 23 July 2013

Sistem Monitor Ibadah di bulan Ramadan

Salam sejahtera saudara/saudari.

Dalam bulan Ramadan, ramai Muslimin/muslimah rajin beribadah. Hidup solatnya, bangkit tarawihnya, bertambah solat sunatnya, nyaring lagu Qurannya.

Kadang-kadang kita fikir sudah buat banyak, komplen penat, buat pukul rata dah buat semua. Berapa banyak yang kita dan buat? berapa banyak yang tertinggal, terlewat, terkurang....dan sebagainya.

Saya cuba memonitor ibadah yang saya lakukan sepanjang bulan Ramadan, sebab bonusnya tinggi. Saya takut tertinggal, saya ingat-ingat macam dah buat. Berikut ini borang yang saya lakarkan untuk memonitor ibadah tersebut untuk dikongsi bersama.


Sekiranya senarai ibadah tu ada yang kurang, tambahlah sendiri, Melalui borang memonitor ibadah, sekiranya dipatuhi disiplin mengemaskini setiap hari, maka pada akhir bulan Ramadan InsyaAllah kita akan melihat hasil yang telah kita lakukan.

Kalau rasa-rasa cukup, mungkin tak perlu berdoa untuk sampai semula kesatu lagi Ramadan....

No comments:

Post a Comment