Wednesday 27 March 2013

'Angan-angan' Untuk Menaik-taraf Ruang Musola Wanita

Ramai para jemaah telah menyuarakan agar tembok(dinding) pemisah antara ruang solat muslimin dan muslimat dapat dirobohkan agar para jemaah muslimah tidak terasa terpencil. Cadangan tersebut sebelum ini telah tidak diletak prioriti utama kerana bilangan jamaah wanita yang hadir pada sesuatu masa amat sedikit bilangannya. Namun begitu apabila jemaah wanita mula menunjuk minat untuk hadir bersolat jemaah serta mengikuti siri pengajian yang dianjurkan menjelang waktu Isyak pada setiap malam telah menampakkan peningkatan maka menjadi tanggung-jawab pengurusan madrasah untuk meletak cadangan ini pada perspektif yang jelas.

Ruang solat wanita ini sebenarnya telah pun dicantikkan menjelang bulan Ramadan lepas, namun tembok(dinding) pemisah yang sedia ada sekarang membataskan fokus solat para jamaah wanita serta kurang jelas berlakunya ketelusan(pandangan) pergerakan dalam berjamaah. Kedua, ruang solat wanita ini terbuka kepada pencemaran bunyi bising dari bunyi kenderaan melintasi jalan raya serta jemaah kanak-kanak belajar Iqra'. Ini menjadikan nya tidak sesuai untuk para jamaah wanita mengikuti siri pengajian yang diadakan. Ketiganya, peningkatan amat ketara jamaah wanita yang ber'safar' berhenti bersolat diMadrasah ini kerana kedudukannya ditepi jalan.

Dibawah ini gambaran perspektif penaiktarafan ruang solat wanita yang dicadangkan. Pada peringkat ini gambaran perspektif ini masih lagi diperingkat awal, cadangan-cadangan lain masih dibuka untuk kebaikan bersama. Walaubagaimana pun cadangan untuk menaik-taraf ruang solat wanita ini masih dianggap 'angan-angan' kerana dananya masih belum tersedia. Derma dan infak dari para jemaah, individu dermawan, badan-badan korperat merupakan alternatif utama, insyaallah.

Lakaran Cadangan Menaik-taraf Ruang Musola Wanita Madrasah Addinniah Bukit Antarabangsa.







No comments:

Post a Comment