Monday 4 March 2013

Tazkirah a.m: Isnin 21Rabiu-akhir 1434

Membina Masyarakat Penyayang.

Bermula dari diri sendiri, kemudian dalam rumahtangga, harus ditanamkan rasa kasih sayang. Barulah kita dapat membentuk masyrakat yang saling sayang menyayangi antara satu dengan yang lain. Kita tidak boleh cakap retorik semata-mata untuk menwujudkan masyarakat penyayang, tetapi harus mempunyai model yang dijadikan panduan. Umat Islam telah dibimbing oleh Rasulullah SAW agar di dalam diri kita masing-masing mempunyai sentuhan rasa kasih sayang. Fitrah kebajikan yang ada dalam diri, merupakan modal asas untuk menjayakan sebuah masyarakat yang saling mencintai antara sesamanya.

Seorang muslim dangan muslim yang lain pada prinsipnya bersaudara. Tidak boleh menzalimi dan mengkhianati atau memperkecilkan muslim yang lain. Sabda Rasulullah:
"Orang-orang Islam satu sama lain adalah bersaudara, tidak saling menzalimi, mengkhianati mahupun menghina."    (HR Muslim)

Mungkin sahaja ketika ini kita seorang yang berhasil dalam kehidupan duniawi, sehingga kita menyombong diri serta tidak perlu lagi membantu orang-orang lemah dan sebagainya. Tapi perlu diingat, bahawa segala sesuatu yang kita miliki itu sifatnya tidak kekal, ia akan berakhir pada suatu hari nanti atau bila nyawa kita meninggalkan jasad yang kita sayangi. Kita disuruh Rasulullah SAW,
"menjenguk atau mengunjung orang sakit, menghantarkan jenazah, berdoa terhadap orang bersin, memenuhi keperluan orang lain, membela orang teraniaya, memenuhi undangan dan menyebar luaskan kedamaian."   HR Mutafakun 'Alaih

Semua yang diperintahkan oleh Nabi Muhammad SAW itu merupakan usaha yang perlu dilakukan dalam membentuk masyarakat yang saling sayang menyayangi antara  sama manusia. Sesungguhnya Rasulullah SAW telah meletakkan batu asas tentang masyarakat penyayang ini.

Jestru itu beberapa langkah mungkin kita dapat ambil sebagai program perlaksanaan merealisasikan masyarakat penyayang yang dianjurkan oleh Islam. Antaranya menjaga hak asasi kerabat, hak asasi tetangga, menubuhkan ukhwah kerjasama masyarakat, tidak cerewet, tidak mengacam keamanan orang lain, tidak memfitnah dan sebagainya. Isya-Allah akan kita halusi dalam siri berikutnya. 


No comments:

Post a Comment