Wednesday 6 March 2013

Tazkirah a.m: Rabu 23Rabiu-akhir 1434

Pengukuhan Masyarakat Penyayang: Menjaga Hak  Tetangga. 

Perselisehan dan pertengkaran selalu sahaja terjadi terhadap orang yang tinggal berdekatan. Perkelahian sesama tetangga merupakan fenomena yang selalu dilihat dalam masyarakat kita. Kadangkala motif pertengkaran merupakan hal yang kecil tapi dibesar-besarkan. Akhirnya hasil dari perkelahian itu meyimpan dendam kesumat yang tersimpan dalam jiwa.

Jika perasaan dendam ini tersimpan dalam diri kita, maka akan sukarlah bagi kita mencipta suasana hidup berjiran secara harmoni. Tentu kita tidak inginkan jiwa kita jadi sakit, lantaran mempunyai sifat dendam dengan jiran kita. Tetangga merupakan orang terdekat yang setiap masa dapat dilihat dan didengar aktiviti mereka. Jika kita tidak menghilangkan sikap dendam, maka jiwa kita akan sakit, kemudian akan mempengaruhi kesihatan fizikal.

Jika menghadapi masalah ini, sebelum ia menjadi masalah yang berlarutan, sebaliknya dilakukan perdamaian dengan segera. Kita tidak perlu iri hati dengan kemajuan yang mereka miliki, mungkin sahaja rahmat Allah yang diberikan kepada tetangga kita tersebut pada masa yang lain akan kita milikinya pula. Umat Islam harus menghargai tetangganya sebagaimana ia menghargai diri sendiri. Sabda Rasulullah SAW,
"Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari kemudian, maka janganlah menggangu tetangganya."  HR Bukhari dan Muslim

Kita perlu mengetahui nilai-nilai iman akan terhapus dalam diri seseorang jika mereka menzalimi tetangga. Sabda Rasulullah SAW,
"Demi Allah, tidak beriman dia, Demi Allah, tidak beriman dia, Demi Allah, tidak beriman dia! "Siapa gerangan dia ya Rasulullah?" Tanya hadirin. "Orang yang di takuti tetangganya" Jawab Baginda.     HR Bukhari.

Dalam mengusahakan kedamaian hati, serta keadilan dan kemakmuran dalam hidup berjiran, hendaklah kita ikuti pesanan Rasulullah SAW:
"Tolonglah bila diminta. Pinjamilah bila dia memerlukan wang. Bantulah dia bila ditimpa kemiskinan. Jengoklah bila dia sakit. Beri ucapan selamat bila dia mendapat anugerah kurnia. Hiburkan lah hatinya bila dia ditimpa musibah. Hantarlah jenazahnya. Jangan meninggikan bangunan rumah mu kecuali seizinnya. Jangan menggangunya dengan bau makanan kamu, kecuali kamu ingin memberinya. Manakala kamu berbelanja buah-buahan berilah sebahagian, jika tidak masuklah ke dalam rumah tanpa tahu mereka. Dan jangan biarkan anak kamu membawa sebijipun, nanti akan menyesal hati mereka"

Berazamlah untuk menjadi seorang tetangga yang terbaik dalam masyarakat. Beri contoh-contoh kehidupan yang baik, serta kehidupan yang diredhai Allah, agar seluruh tetangga dan jiran yang ada di persekitaran kita menjadi jiran tetangga yang terbaik. Sabda Rasulullah,
"Sebaik-baik tetangga disisi Allah, seseorang yang terbaik terhadap tetangganya"    HR Tarmizi

No comments:

Post a Comment