Sunday 3 March 2013

Tazkirah a.m: Ahad 20Rabiu-akhir 1434

Kearah Masyarakat Penyayang.

Sehingga setakat ini kita telah memberi tumpuan kepada keperluan belaian kasih sayang kepada mereka-mereka yang sangat memerlukan, fakir miskin, anak yatim, serta yang tidak berkemampuan. Usaha ini sama dengan dengan jihad fisabilillah. Namun begitu ketenangan jiwa akan lebih dirasai sekiranya dapat membantu orang lain dengan jiwa fikiran yang sihat. Dalam sebuah hadis dijelaskan:
"Barang siapa yang membantu daripada orang-orang mukmin sesuatu kesukaran dari kesukaran-kesukaran dunia, maka Allah SWT akan menghilangkan daripadanya satu kesukaran dari kesukaran-kesukaran hari Kiamat. Dan barangsiapa menolong seseorang dalam kesusahan, maka Allah SWT menolongnya didunia dan akhirat. Dan barangsiapa menutup aib seseorang muslim, makan Allah SWT akan menutup malunya di dunia dan di akhirat.

Dan Allah tetap menolong seseorang hamba, selama hamba itu menolong saudaranya. Dan barang siapa melalui perjalanan untuk mencari ilmi, maka Allah SWT mudahkan baginya jalan ke Syurga.Dan tidaklah berkumpul satu kaum di dalam satu rumah dari rumah-rumah Allah melainkan membaca kitab-kitab suci Allah dan mempelajarinya besama-sama. Maka atas mereka akan diturunkan ketenangan dan mereka diliputi  rahmat serta dikelilingi oleh Malaikat. Dan Allah pun menyebut mereka pada orang-orang yang dekat di sisi-Nya. Dan barangsiapa yang dilipatkan oleh amalnya, dia tidak akan dicepatkan perhitungannya"  HR Muslim

Demikianlah, bahawa ketenangan jiwa dan fikiran itu merupakan sesuatu yang paling berharga dalam kehidupan seseorang muslim. Ianya hanya akan diperolehi dengan melakukan banyak kebajikan dan kebaikan. Mencari ketenanga jiwa telah banyak diajar oleh junjungan besar Rasulullah SAW. Cuma terserah  kepada diri sendiri untuk melaksanakan nya dalam kehidupan seharian. Insya Allah kita akan menjadi masyarakat yang penyayang sesuai dengan ajaran Islam.

No comments:

Post a Comment