Thursday 28 February 2013

Tazkirah a.m: Khamis 17Rabiu-akhir

Sabar dan Sakit:

Dirawikan daripada Nabi SAW, sesungguhnya baginda berkata, "Allah telah berkata:
"Barangsaipa ditimpa bencana, lalu dia memohon perlindungan daripada Ku, pasti Aku memberinya sebelum dia meminta. Dan barangsiapa ditimpa bencana, lalu dia memohon perlindungan kepada makhluk, pasti Ku tutup semua pintu langit"

Maka bagi orang yang berakal, wajiblah dia bersabar atas bencana yang menimpa. Tidak ragu dan mengadu kepada makhluk. Maka dia akan selamat seksa dunia dan akhirat. Sesungguhnya bencana yang paling pedih hanya menimpa para nabi dan para wali.

Junaid al-Baghdadi ra telah berkata, "Bala merupakan pelita orang arif, menyedarkan orang murtad, memperbaiki orang mukmin dan menghancurkan orang yang lupa. Tidak seorang pun akan mendapat manisnya iman sebelum dia ditimpa bala, rela dan sabar."

Rasulullah SAW bersabda, " Barangsiapa sakit semalam, dia sabar dan rela kepada Allah, maka bersih daripada dosa bagaikan ketika lahir dari perut ibunya. Jika engkau sakit, janganlah segera meminta sembuh."

Telah berkata Adl Dlahak ra, "Barangsiapa tidak diuji antara tiap-tiap empat puluh hari dengan suatu bala, kedudukan atau misubah, maka tiada kebaikan baginya disisi Allah SWT."

Walallah u alam

No comments:

Post a Comment